به گزارش پایگاه خبری وب دا آذربایجان غربی
ارتقای سلامت دانشآموزان یک سرمایهگذاری موثر برای نسلهای آینده
این مطلب را مدیرگروه سلامت خانواده، جمعیت و مدارس در گفتگوی ویژه خبری با روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه گفت.
دکتر پریسا صدیقراد مدیرگروه سلامت خانواده، جمعیت و مدارس معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ارومیه ضمن تاکید بر نقش دوران تحصیل بر سلامت دانشآموزان گفت: مدرسه بعد از خانواده دومین نهادی است که کودک به خاطر فراگرفتن و آموختن در سطح گستردهتر به آن قدم میگذارد، نقـش معلـم و دبیـران در پـرورش و ارتقـای سـطح علمـی کودکان، بهداشت روح و جسم هر کودک امری ضـروری اسـت؛ کودکان و نوجوانان آیندهسازان کشور هستند و سلامت جسمی، روانی و اجتماعی آنان تضمینکننده سلامت حال و آینده جامعه است.
مدیرگروه سلامت خانواده، جمعیت و مدارس معاونت بهداشت با اشاره بر لزوم رواج رفتارهای بهداشتی در میان دانشآموزان گفت: رفتار سالم دانشآموزان روی سلامت عمومی جامعه تأثیر دارد و در دوره حساس تحصیل کودکان، رفتارهای سالم و شیوه زندگی شکل میگیرد.
وی افزود: عادات تغذیهای نامناسب، بی تحرکی و استفاده از دخانیات عوامل خطر هستند که به سلامت دانشآموزان بویژه نوجوانان در آینده زیان میرساند.
دکتر صدیقراد اضافه نمود: ارتقای رفتارهای مرتبط با سلامت، منجر بـه حفـظ عملکـرد و استقلال افراد، افزایش کیفیت زندگی آنهـا و کـاهش هزینـههای مراقبتهـای بهداشتی خواهد شد؛ بنابراین، توجه به بهداشت این گروه، از اهمیت ویژه ای برخوردار اسـت، چـرا کـه پایهگذاری رفتارهای بهداشتی در این سنین شکل میگیرد و با این کار، میتـوان گام بزرگی در پیشگیری از بیماریها در سنین بالا کـه هزینـه های زیـادی را بـر جامعه تحمیل میکند، برداشت.
مدیرگروه سلامت خانواده، جمعیت و مدارس معاونت بهداشت یادآور شد: ارتباط دانش آموزان با اعضای خانواده و مدرسه، موجب بسـط و تعمـیم مسایل آموزشی می شود، آموزش به ویژه توسط معلمان و مربیان بهداشتی، به طور قابل تـوجهی باعـث ارتقای آگاهی و رفتار بهداشتی شده است؛ عادت و نگرش های خانواده و جامعه، نقش مهمـی در رفتارهـای دانش آمـوزان دارد و میتوان گفت خـانواده، کتـب درسـی و معلمـان از مهمترین منابع کسب اطلاعات بهداشتی به شمار می رونـد، لذا جهـت ایجـاد عادت صحیح در کودک، خانواده، معلمان و مربیان بهداشت مـدارس هـر کـدام بـه نوعی سهیم هستند.
وی با بیان اینکه توانمندسازی دانش آموزان در ارتقای سلامت، فرایندی پویا و فراگیر است، گفت: این مهم با برنامه خودمراقبتی، آموزش همسالان و توانمندسازی جامعه در دستیابی به شیوه زندگی سالم فراهم است.
دکتر صدیق راد افزود: مدرسه یک فرصت کلیدی برای دانشآموزان و برای خانوادههای آنها موقعیتی جهت دستیابی بهسلامت همهجانبه، حفظ و ارتقای آن است و هدف عمده توانمندسازی نوجوانان، ایجاد تغییرات مناسب در کلیه ابعاد و جوانب زندگی است.
وی با بیان اینکه در مدرسه بهعنوان یک پایگاه تعلیموتربیت میتوان با اجرای برنامههای آموزشی هدفمند با محوریت سلامت جسم و روح افراد اثرگذار بود، گفت: در این راستا میتوان با اجرای آموزش مهارت نگرش بر رفتار سلامت دانشآموزان در جامعه مدرسه تأثیر گذاشت و به ارتقای سواد سلامت خانواده و جامعه کمک کرد.
وی ضمن اشاره به خدماتی که در مدارس ارائه می شود عنوان کرد: در این راستا میتوان به غربالگری، مداخلات پیشگیرانه، ارزیابی بالینی و مدیریت شرایط سلامتی و بیماری، پیشگیری از رفتارهای پرخطر و پیشگیری از اختلالات جسمی و روانی بر اساس پرونده الکترونیک سلامت با همکاری مراقبین سلامت، بهورزان و پزشکان در پایگاهها و مراکز خدمات جامع سلامت و خانههای بهداشت به دانشآموزان و کارکنان مدرسه اشاره کرد.
وی ضمن اشاره به طرحها و برنامهها بسترسازی و اجرای برنامههای مداخلهای در سطح مدارس، اذعان کرد: در این راستا میتوان به مدارس مروج سلامت، مکمل یاری دانش آموزان با آهن و ویتامین D در مدارس، سلامت بلوغ (ارائه آموزش و نظارت اجرای برنامه) و تمرینات کششی، سفیران سلامت دانشآموزی، بهداشت محیط و ایمنی مدارس، آموزش تغذیه، واکسیناسیون تمام دانش آموزان پایه اول متوسطه دوره دوم (نوجوانان ۱۶-۱۴ ساله) اشاره کرد.